Overleven in coronatijd Strandhotel Westduin

Blogserie: Overleven in Coronatijd

Met veel passie en liefde werken de eigenaren van de inspiratie-locaties op BuitenBusiness dag in dag uit om ervoor te zorgen dat het hun gasten aan niets ontbreekt. Ze rennen van hot naar her, altijd met een glimlach op hun gezicht. Maar ineens stond door corona alles stil. Voor de locaties betekende dat lege vergaderzalen, restaurants en (hotel)kamers. En nu - bijna een jaar later - houdt het virus ons nog steeds in z’n greep. Hoe vergaat het de locatie-eigenaren nu? En hoe gaan zij om met alle coronamaatregelen? In de blogserie ‘Overleven in coronatijd’ praten we met enkele locatie-eigenaren en vertellen zij over hun ervaringen van de afgelopen maanden.
Overleven in coronatijd Strandhotel Westduin

Overleven in coronatijd | Deel 16: Strandhotel Westduin

‘Het is belangrijk je continu te ontwikkelen’

Met de zee op vijftig meter afstand, de duinen om de hoek en alle mogelijkheden om even lekker uit te waaien of te genieten van de zon, dan biedt je als locatie al een ideale setting. Maar in coronatijd worden deze punten meer gewaardeerd dan ooit te voren. Daar kan Larisa Goudt-Balog, die samen met Savannah Hoogendoorn verantwoordelijk is voor Sales & Marketing van Strandhotel Westduin, in het Zeeuwse Koudekerke alles over vertellen, net als de voordelen van deze locatie voor de zakelijke markt.

Met alle pluspunten op een rij en het enthousiasme waarmee Larisa vertelt, lijkt het alsof corona weinig impact had. Maar, zo verzekerd ze, dat is niet helemaal waar. “De maanden maart, april en mei zijn voor ons altijd topmaanden voor wat betreft de reserveringen voor de zakelijke markt. Toen in maart de eerste persconferentie plaatsvond, regende het de volgende dag annuleringen. We hebben direct met z’n allen gekeken naar mogelijkheden. En onderzocht wat wij nog wel mochten doen om onze gasten te bedienen. We hebben het geluk dat veertig procent van de bedrijven hier terugkeren. Dat is een ontzettend hoog aandeel, waar we echt trots op zijn. Daardoor konden we de reserveringen nu makkelijker doorschuiven naar een nieuwe datum. We hadden echt niet gedacht dat deze situatie zo lang zou duren. Sommige reserveringen zijn dan ook doorgeschoven naar het najaar, maar ook toen hebben we een aantal boekingen -vanwege de aangescherpte regels- opnieuw moeten verschuiven.”

Optimale setting

Dat Larisa en haar collega’s echt denken in mogelijkheden, blijkt wel. “We zijn in maart direct alle zalen gaan uitmeten. Daarbij hebben we gekeken naar de meest optimale opstelling en hoe we op alle manieren de 1,5 meter-regel kunnen toepassen. Dat betekende dat we ook naar de routing hebben moeten kijken zodat men ook voldoende afstand kan houden wanneer men bijvoorbeeld koffie gaat halen of naar het toilet moet. We hebben negen vergaderzalen, waarbij je in één van de grotere zalen normaal gesproken met gemak met dertig personen in een u-vorm kunt zitten. Heel eerlijk gezegd schrok ik een beetje toen ik zag naar hoe weinig plekken we nu terug gingen. We hebben heel bewust gekeken naar de meest optimale setting voor verschillende doeleinden. Bij sommige overleggen is het namelijk belangrijk om elkaar echt in de ogen te kunnen kijken, terwijl voor een training een theateropstelling prima is. We denken daarin graag met de gasten mee.”

Positieve geluiden

En dat laatste wordt echt gewaardeerd, laat Larisa weten. “We krijgen echt hele mooie complimenten van gasten over de maatregelen die wij hanteren. Elke ochtend horen we wel groepen zeggen; wow, wat een ruimte en wat is het groot. Dat is heel leuk! Zeker omdat onze gasten zich ook echt veilig voelen bij ons. De zakelijke groepen hebben een eigen entree en daarnaast hebben we overal mobiele wasstraten neergezet, zodat men tussendoor nog een keer extra hun handen kunnen wassen. Daarnaast staan er overal desinfectiemiddelen en hebben we qua food & beverages ook het een en ander moeten onderzoeken. Welke routes hanteren we in het restaurant, hoeveel gasten mogen er aan een tafel zitten? Na elke persconferentie nemen we alles opnieuw onder de loep.”

Zomerpiek

“De rustigere periode hebben we daarnaast benut om de hotelkamers te voorzien van airco en zijn alle kamers voorzien van nieuwe bedden. Daar hadden we nu de tijd voor, want wanneer de maatregelen het weer toelieten merkten we direct een piek in het aantal gasten. Mensen willen graag bij elkaar komen. Online vergaderen is een mooie manier, maar ook erg heftig en zwaar om dat een hele dag vol te houden. We hebben het grote geluk dat we als een van de weinige locaties in Zeeland genoeg hotelkamers hebben en voldoende vergadermogelijkheden. Daar hebben we zeker van geprofiteerd. De zomermaanden was qua drukte vergelijkbaar met andere jaren. Alleen het seizoen was langer dan normaal. Mensen willen er graag tussenuit, dat merk je aan alles.”

Inspelen op behoeftes

Voor de vergadermarkt verwacht Larisa dat er in de toekomst zeker een aantal dingen structureel veranderen. “Ik denk dat de bedrijven online sneller met elkaar zullen overleggen, zeker omdat meer mensen thuiswerken, maar dat er daardoor wel meer trainingen worden georganiseerd. Men wil elkaar toch ook live blijven zien. We merken nu al dat er vergaderingen bij ons worden gecombineerd met de mogelijkheid om hier op locatie in te bellen. Met onze vaste partner van licht en geluid kunnen wij deze mogelijkheid bieden. Het is belangrijk om je continu te blijven ontwikkelen. Dat doen we vooral naar aanleiding van de feedback die we van onze gasten krijgen. Dat is uiteindelijk waar we het voor doen.”

Klik hier voor meer informatie over Strandhotel Westduin.

Zullen we even bellen?

Hulp nodig bij het vinden van de perfecte vergaderlocatie of vergaderbreak? Vul hiernaast je telefoonnummer en naam in, dan bellen wij je terug!
Voornaam
Achternaam
Telefoonnummer
Door het invullen van dit formulier ga je akkoord met de verwerking van jouw gegevens volgens onze privacy statement.
Bedankt!
We hebben jouw terugbelverzoek ontvangen. We nemen zo spoedig mogelijk contact me je op!
Er ging iets fout bij het versturen van jouw terugbelverzoek. Probeer het opnieuw of bel ons op 0575 470 28.