Overleven in coronatijd | Deel 18: De Dyck

Blog door BuitenBusiness - Gepubliceerd op 6 January 2021

Met veel passie en liefde werken de eigenaren van de inspiratie-locaties op BuitenBusiness dag in dag uit om ervoor te zorgen dat het hun gasten aan niets ontbreekt. Ze rennen van hot naar her, altijd met een glimlach op hun gezicht. Maar ineens stond door corona alles stil. Voor de locaties betekende dat lege vergaderzalen, restaurants en (hotel)kamers. En nu - bijna een jaar later - houdt het virus ons nog steeds in z’n greep. Hoe vergaat het de locatie-eigenaren nu? En hoe gaan zij om met alle coronamaatregelen? In de blogserie ‘Overleven in coronatijd’ praten we met enkele locatie-eigenaren en vertellen zij over hun ervaringen van de afgelopen maanden.

Deel 18: De Dyck

‘Met logisch nadenken kom je een heel eind’

“De eerste lockdown was echt een klap. Het gevoel van, wat nu?, overheerste. Maar binnen no-time hadden we als team besloten om positief te blijven en vooral na te denken over dingen die we wél kunnen doen”, vertelt Suzanne van Egmond van restaurant- en vergaderlocatie De Dyck in Woubrugge. En ‘die dingen die wel kunnen’, die werden al in twee dagen gerealiseerd. Hoe dat zit? Je leest het hier.

Eigenaar van De Dyck, Reinier, zette de bijzondere stap van boer naar horeca-ondernemer. Een keuze die in eerste instantie werd genomen om de producten van het land dichter bij de consument te brengen. Inmiddels is De Dyck een geliefde locatie om culinair te genieten én om je zakelijke bijeenkomsten te organiseren, waarbij seizoengroenten van het eigen land de groene draad binnen het bedrijf vormen. Al langer werd er gedacht over een manier om de verse producten uit de moestuin direct beschikbaar te stellen voor consumenten in de vorm van een online verswinkel. “Op zondagavond kwam het besluit van de overheid om de horeca per direct te sluiten. Op maandagochtend kwamen we met het team -uiteraard op gepaste afstand- bij elkaar. Direct waren we het erover eens dat we deze situatie positief gingen benaderen. Het idee van de verswinkel kwam daardoor ineens in een stroomversnelling en binnen twee dagen waren we online.”

Gunfactor

De verswinkel bleek een schot in de roos. “Met de producten uit eigen moestuin kan men zo, met recepten van de chef, de lekkerste maaltijden bereiden. Pasen en Moederdag kwam eraan en we merkten dat de pakketten goed werden ontvangen. Hier konden wij wat mee, ondanks alle maatregelen. De gunfactor van onze gasten was groot. Ze wilden maar wat graag de lokale ondernemer en boer steunen. Zo ontstond er toch iets positiefs, ondanks dat we geen gasten mochten ontvangen en ook de zakelijke markt wegbleef.”

Logisch nadenken

In de zomerperiode keerde het tij. “We hebben hier volop de ruimte, dus het is makkelijk om afstand van elkaar te houden en voldoende frisse lucht te bieden. Al hebben we natuurlijk goed nagedacht over looproutes, onze werkwijze en het presenteren van de couverts. De zomerperiode hebben we daar dan ook van kunnen profiteren. Bedrijven kwamen weer graag bij elkaar. Ondanks dat er best veel twijfel bestond bij de zakelijke markt over wat wel en niet mocht, waren de reacties -wanneer ze eenmaal bij ons waren- heel positief. Je kan hier namelijk prima met dertig personen op anderhalve meter afstand van elkaar vergaderen. We kregen dan ook alleen maar positieve reacties over hoe we het geregeld hebben. Het is ook een kwestie van logisch en goed nadenken, je werkwijze goed kunnen uitleggen en binnen de mogelijkheden een veilige maar gastvrije setting creëren.”

Zonder zorgen overleggen

Tijdens de tweede lockdown heeft het team van De Dyck de verswinkel op een iets andere boeg gegooid. “De online verswinkel werd heel erg gewaardeerd. We willen onze gasten echter nóg meer een Dyck-beleving laten ervaren en bieden daarom nu ook complete menu’s aan, bereid door onze top-koks. Alles is al voorbereid door onze keuken en gasten hoeven thuis alleen nog maar iets op te warmen en te dresseren. Voor wat betreft de zakelijke markt; dat ligt nagenoeg stil. Af en toe ontvangen we een klein gezelschap. We merken dat management-teams het toch noodzakelijk vinden om voor het einde van het jaar nog een keer samen te komen om te evalueren en met elkaar vooruit te kijken. Bij ons kan dat veilig en in een rustige en inspirerende omgeving zodat ze zich volop kunnen richten op het inhoudelijke programma. Even zonder zorgen, samen overleggen. Zónder een afsluitende borrel natuurlijk, dat kunnen we nu -vanwege de maatregelen- op dit moment niet bieden. We zijn een professioneel bedrijf en houden ons aan de regels zodat onze gasten én wij zelf kunnen genieten van een veilig en gastvrij genietmoment op onze locatie.”

Passie blijft

Nog even vol enthousiasme praat Suzanne over het afgelopen jaar en je merkt dat het team zich onverminderd in zet voor hun gasten. Dat lijkt op één en al positiviteit. “Soms denken we echt wel eens; wanneer mogen we weer gewoon ons ding doen? En ons keukenteam is soms ook echt wel klaar met al die kartonnen meeneembakjes maar er is altijd wel een collega die er dan weer de schouders onder zet en dan gaan we er weer vol voor. Op kantoor zijn we drukker dan ooit met die ‘nieuwe bezigheden’ en ook blijven we plannen maken voor de verdere toekomst. Als hospitality-professionals zijn we nu eenmaal altijd bezig met onze gasten en willen we hen op ieder vlak laten genieten. Die passie hebben we en houden we.”

Stip op de horizon

Die nieuwe plannen die Suzanne al even aan het licht bracht, worden achter de schermen volledig uitgewerkt. “We willen binnen een aantal jaar volledig zelfvoorzienend zijn voor wat betreft groente, fruit, kruiden en energie. Zo willen we nog dieper ingaan op onze manier van werken en ons motto ‘goed voor elkaar’ ook op dit gebied uitleggen. Duurzaamheid en circulariteit is onze stip op de horizon, met altijd onze akkers en onze moestuin als het ‘Groene Hart’ van ons bedrijf. Deze periode biedt ons nu de ruimte om daar goed over na te denken en plannen te maken. We kunnen het nu finetunen zodat we het straks, wanneer de maatregelen het toelaten, het de wijde wereld in kunnen sturen.”

Drijfveer

Maar niet alleen de producten en werkwijze werd dit jaar nog eens extra onder de loep genomen, ook werd de locatie zelf wat opgeknapt. “Onze vergaderruimte de Hooizolder met Vide heeft een nieuwe uitstraling gekregen en ook de wanden van de Vierambachtszaal zijn weer een keer extra geverfd. We hebben een nieuwe wijnkast gebouwd en volop andere klussen gedaan. Alles is weer helemaal strak en tiptop voor elkaar. Het zijn zeer zware tijden nu, maar de positieve drive binnen ons team is gebleven. Al willen we nu wel weer héél graag de hospitality verlenen zoals vanouds; onze gasten een unieke culinaire en gastvrije ervaring te laten beleven in ons restaurant of onze vergaderlocatie.”

Klik hier voor meer informatie over De Dyck.​​​​​​​

Overleven in coronatijd | Deel 18: De Dyck Overleven in coronatijd | Deel 18: De Dyck
De Dyck is een geliefde locatie om culinair te genieten én om je zakelijke bijeenkomsten te organiseren, waarbij seizoengroenten van het eigen land de groene draad binnen het bedrijf vormen. De Dyck is een geliefde locatie om culinair te genieten én om je zakelijke bijeenkomsten te organiseren, waarbij seizoengroenten van het eigen land de groene draad binnen het bedrijf vormen.
"Het is een kwestie van logisch en goed nadenken, je werkwijze goed kunnen uitleggen en binnen de mogelijkheden een veilige maar gastvrije setting creëren.” "Het is een kwestie van logisch en goed nadenken, je werkwijze goed kunnen uitleggen en binnen de mogelijkheden een veilige maar gastvrije setting creëren.”
"We hebben hier volop de ruimte, dus het is makkelijk om afstand van elkaar te houden en voldoende frisse lucht te bieden." "We hebben hier volop de ruimte, dus het is makkelijk om afstand van elkaar te houden en voldoende frisse lucht te bieden."
"We willen onze gasten echter nóg meer een Dyck-beleving laten ervaren en bieden daarom nu ook complete menu’s aan, bereid door onze top-koks." "We willen onze gasten echter nóg meer een Dyck-beleving laten ervaren en bieden daarom nu ook complete menu’s aan, bereid door onze top-koks."
"We willen we nu wel weer héél graag de hospitality verlenen zoals vanouds; onze gasten een unieke culinaire en gastvrije ervaring te laten beleven in ons restaurant of onze vergaderlocatie.” "We willen we nu wel weer héél graag de hospitality verlenen zoals vanouds; onze gasten een unieke culinaire en gastvrije ervaring te laten beleven in ons restaurant of onze vergaderlocatie.”